Menu Sluiten

DE WERELD HEEFT GEEN HELDEN MEER NODIG

Maandelijkse blog voor Koning Film, oktober 2020.

Na het verschijnen van The Last Jedi in 2017 ontspon zich een discussie over het vermeend feminisme van de film. Een vrouwelijke lead – Rey – de ‘opvolgster’ van Luke Skywalker, de immer belangrijke prinses Leia, Admiraal Holdo: Allemaal toonbeeld van kracht, integriteit en leiderschap. Voor sommigen was dit een reden tot vreugde, bij anderen leidde het tot ergernis. Een fan ging zelfs zo ver om de film te ‘corrigeren’ door de scenes met de vrouwen eruit te knippen – het resultaat was even potsierlijk als hilarisch.

Ik keek met een iets andere blik naar de film. Star Wars is in mijn ogen altijd een saga over de babyboomers geweest, en The Last Jedi is daarop geen uitzondering. Het begin van de cyclus, in de late jaren ’70, beeldde zowaar alle natte dromen van de babyboomer-generatie uit. De verschoppelingen worden de rebellen, ontdekken hun ware zelf en groeien in de rol van de nobele redder van de wereld. De kleintjes verslaan de groten, de buitenbeentjes winnen van het systeem. Ze brengen een kwaadaardig regime ten val. In hun verbeelding, konden de boomers zich de grootste heldendaad van hun ouders toe-eigenen: Het einde maken aan het fascisme.

Ze zijn een heel stuk ouder geworden, de babyboomers. Hun erfenis is twijfelachtig. De wereld is er niet beter op geworden, hun overwinning bleek betrekkelijk. Maar het meest opvallende van The Last Jedi is dat er geen plek meer is voor de rol die de boomers zo graag vervulden, de rol van de avonturier-redder. De avonturiers krijgen keer op keer een oorvijg. Ze zijn gevaarlijk, ordeverstoorders, niet sympathiek. Hun durf staat voor een mentaliteit die meer brokken maakt dan dat het iets goeds doet. Hun plannen lukken niet langer. Elke onbezonnenheid wordt hard afgestraft. Geen wonder dat Han Solo dood is. Dit is niet zijn wereld. Keer op keer dingen spectaculair verprutsen om uiteindelijk op een even zo spectaculaire manier de boel toch te redden – dat gaat niet meer.

(…)

Klik hier om het hele artikel te lezen op de website van Koning Film.

Klik hier voor mijn profiel op de website van Koning Film.

Afbeelding van Reimund Bertrams via Pixabay